Alternatywne scenariusze operacyjne (AOS) oraz zdarzenia związane zkonserwacją, rozruchem i wyłączaniem (MSS) to jedne z najczęściej omawianych tematów wśród producentów ropy naftowej i gazu oraz ich organów regulacyjnych, a także temat poruszany przez firmę ERA Environmental na jej blogu z poradami branżowymi.
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej o roli AOS i MSS w Państwa zakładzie, proponujemy zacząć od Darmowego przewodnika ERA po wyzwaniach związanych z przestrzeganiem przepisów dotyczących ropy i gazulub zapoznaj się z naszym krótki artykuł wprowadzający. W dzisiejszym artykule skupimy się na kilku małych wskazówkach i poradach dotyczących najlepszych praktyk, dzięki którym zarządzanie raportowaniem i śledzeniem AOS / M SS będzie jeszcze łatwiejsze (i bardziej opłacalne).
Bycie zdezorientowanym co do różnicy pomiędzy AOS i MSS, lub niewiedza, w której kategorii raportować emisje z określonego scenariusza operacyjnego, nie jest niczym wstydliwym i nie jest to coś, za co regulatorzy będą karać, jeśli zwrócą się do nich po poradę. W rzeczywistości, w wielu przypadkach, gdy zmieniają się przepisy dotyczące powietrza w przemyśle naftowym i gazowym, państwowe organy regulacyjne są na tym samym wózku i z przyjemnością będą z Państwem współpracować w celu stworzenia pewnej jasności przepisów.
Niestety, wielu kierowników ds. BHP w sektorze naftowo-gazowym boi się zwrócić do swoich państwowych organów regulacyjnych z pytaniami dotyczącymi MSS i AOS, ponieważ obawiają się, że spowoduje to wszczęcie pełnego dochodzenia w zakładzie lub zostanie wykorzystane jako przyznanie się do winy za przyszłe odstępstwa. Te obawy są bezpodstawne.
Organy regulacyjne są ważnym źródłem dla producentów, którzy chcą prowadzić dobry biznes, pozostać w zgodzie z przepisami dotyczącymi emisji do powietrza i włożyć uczciwy wysiłek w osiągnięcie zgodności, nawet jeśli nie są w 100% pewni jak. Regulatorzy nie są na zewnątrz, aby złapać lub sidła EHS producentów, którzy potrzebują pomocy - wszystko regulatorzy chcą, aby pomóc Ci być w zgodzie.
To powiedziawszy, aby mieć dobre relacje z organami regulacyjnymi musisz mieć dobre praktyki przechowywania dokumentacji i są w stanie zapewnić wszystkie informacje, których potrzebują do wykonywania swojej pracy. To tylko wtedy, gdy luki w prowadzeniu dokumentacji pojawiają się, że organy regulacyjne stają się ostrożni. Jeśli nie jesteś pewien, jak sklasyfikować emisje do powietrza generowane przez działalność na terenie zakładu, lepiej wiedzieć, jaki rodzaj emisji i jaka ilość została uwolniona, zanim poprosisz o pomoc organy regulacyjne.
Zawsze lepiej jest poprosić o wyjaśnienie przed podjęciem działania niż prosić regulatora o wybaczenie po fakcie.
Nie jest tajemnicą, że gdy coś pójdzie nie tak i uwolnisz niedozwolone emisje podczas AOS lub MSS, najlepszym wyborem jest bycie w 100% transparentnym i zgłoszenie tych emisji do państwowego organu regulacyjnego tak szybko jak to możliwe. Nigdy nie ma żadnych korzyści z zamiatania tych emisji pod dywan. Nawet jeśli nie jesteś pewien, jak zakwalifikować odchylenie, lub jeśli nie jesteś pewien, że powinno to być uznane za odchylenie, uzyskanie powiadomienia na piśmie przed organami regulacyjnymi jest najbezpieczniejszą i najbardziej odpowiedzialną drogą. Będą oni w stanie pomóc w uporządkowaniu spraw po zgłoszeniu odstępstwa w celu zminimalizowania lub uniknięcia kar za niezgodność.
Jednak ERA Environmental radzi również producentom, aby poświęcić trochę czasu aby upewnić się, że emisje zgłaszane w powiadomieniu o odstępstwie są tak dokładne, jak to tylko możliwe - jeśli używasz zautomatyzowanej platformy raportowania zajmie to tylko kilka minut i nie będzie miało negatywnego wpływu na czas zgłoszenia. Złożenie niedokładnego powiadomienia o odchyleniu nie leży w Twoim najlepszym interesie na dłuższą metę.
Zdarza się, że kierownicy ds. BHP rażąco zawyżają wartość emisji, aby uniknąć zaniżonych raportów i przysporzyć sobie więcej kłopotów. Jednakże, zbytnie przeszacowanie powoduje zwiększoną kontrolę regulatorapilność i zwiększone potencjalne grzywny. Bycie konserwatywnym i przeszacowanie jest nadal dopuszczalne, ale posiadanie dokładnego raportu, który nie zawyża ani nie zaniża jest jeszcze lepsze.
Zamiast zgadywać, należy mieć system, który może dokładnie śledzić i raportować emisje z AOS lub MSS na żądanie. Oznacza to zazwyczaj posiadanie zautomatyzowanej platformy EHS, która jest zdolna do wirtualnego mapowania procesów - modelowania współczynników emisji i procesów każdej potencjalnej instalacji AOS lub MSS i wykorzystanie ich do Systemu Ciągłego Monitoringu (CMS).
Dostarczenie dokładnego i realistycznego raportu w wymaganym terminie powiadomienia o odchyleniu, pokazuje organom regulacyjnym, że potraktowaliście Państwo to zdarzenie poważnie, jesteście na bieżąco z danymi dotyczącymi emisji i jesteście godni zaufania. To również oszczędza Ci czasu Oszczędza to również czas potrzebny na ponowne sprawdzenie zdarzenia po jego wystąpieniu w celu wygenerowania "prawdziwego" raportu emisji... będziesz już miał prawdziwe dane od samego początku.
Jeśli mają Państwo dużą liczbę działań MSS do zaplanowania i wpisania do pozwolenia, lub jeśli Państwa zakład doświadczył zmiany w przepisach stanowych dotyczących MSS (jak zakłady naftowo-gazowe w Teksasie, z których wszystkie musiały uzyskać autoryzację planowanych działań MSS do 5 stycznia 2014 r.), mogą być Państwo niepewni, które z Państwa działań MSS zostały autoryzowane przez organy regulacyjne.
Najprostszym rozwiązaniem jest zwrócenie się do organu regulacyjnego o dokument opisujący, które z Państwa działań zostały zatwierdzone. Nie musi on być tak złożony jak Państwa pozwolenie Title V, wystarczy ogólny zarys autoryzowanych działań MSS (i ich zatwierdzonych harmonogramów) oraz AOS (których może być wiele). Trzymaj ten dokument pod ręką i dostępny w scentralizowanym systemie wymiany plików, tak aby każdy, kto może potrzebować, miał do niego dostęp.
Jeśli są Państwo w trakcie przepisywania/modyfikacji pozwoleń, ubiegania się o nowe pozwolenie lub dodawania nowych MSS/AOS do pozwoleń, ważne jest, aby wiedzieć, które działania są już dozwolone.
ERA zaleca wpisanie jak największej liczby potencjalnych konfiguracji MSS i AOS oraz uzyskanie ich autoryzacji, tak aby można było zabezpieczyć się na wypadek niemal każdej sytuacji, a to oznacza, że coraz trudniej jest wiedzieć, co zostało już zatwierdzone w pozwoleniach, co zostało ostatnio zatwierdzone, a co oczekuje na zatwierdzenie.
Mimo, że Państwa zezwolenie Title V będzie musiało również zawierać te zatwierdzone działania, o wiele łatwiej jest je śledzić, jeśli są one zawarte w drugim, uproszczonym dokumencie. Godziny zaoszczędzone na przekopywaniu się przez długie pozwolenie operacyjne mogą mieć znaczący wpływ w przypadku nieplanowanego zdarzenia MSS lub innej sytuacji awaryjnej wymagającej uruchomienia AOS.
Chodzi o to, aby informacje dotyczące MSS i AOS zostały spisane na piśmie w możliwie najprostszy sposób. Nie tylko uzyskasz jasny obraz swoich dopuszczalnych działań, ale także przyspieszysz proces audytu, jeśli organ regulacyjny przyjdzie na kontrolę.
Dokumentacja jest zazwyczaj ostatnią rzeczą, o której myśli kierownik ds. BHP, gdy w zakładzie ma miejsce awaria lub znaczące zdarzenie związane z konserwacją. Naszym pierwszym odruchem w sytuacji kryzysowej związanej z EH&S jest szybkie działanie w celu rozwiązania problemu, zminimalizowania szkód i zaprzestania emisji. I to powinny być najważniejsze priorytety.
Ale dokumentowanie swoich działań, emisji i harmonogramu musi również znajdować się na tym najwyższym poziomie priorytetów. Bez względu na to, jak dobrze poradzisz sobie z sytuacją awaryjną na miejscu, organy regulacyjne mają tylko twoją dokumentację jako dowód. Mogłeś zrobić wszystko jak należy, ale bez dokumentacji, która to potwierdza, to tak jakby Twoja właściwa reakcja nie miała miejsca w ogóle.
Więc zapisuj wszystko na piśmie w momencie, gdy to się dzieje, aby mieć raport w czasie rzeczywistym, jak radziłeś sobie z działalnością MSS lub prowadziłeś AOS zgodnie z przepisami federalnymi i stanowymi.
Ten raport w czasie rzeczywistym obejmuje przed, w trakcie, i po operacji w Państwa placówce. Każdy z nich jest niezbędny do wykazania, że nieplanowane zdarzenia MSS były nieprzewidziane i niemożliwe do zapobieżenia oraz że podjęto właściwe decyzje, biorąc pod uwagę dostępne informacje.
Na przykład, jeśli mają Państwo Systemy Ciągłego Monitorowania które powiadamiają Cię w momencie, gdy pochodnia przestaje działać z minimalną regulowaną temperaturą spalania, powinieneś przejrzeć zapisy z pochodni z godzin poprzedzających zdarzenie MSS, aby ustalić historię zdarzenia zanim wymagało ono uwagi.
Istotne jest również zapisanie "Close-Out" każdego MSS lub AOS: kiedy zdarzenie się zakończyło, podpisać się pod każdym podjętym działaniem, sporządzić raport uszkodzeń, przepracowanych godzin i analizę przyczyn źródłowych. O wielu z tych kroków zapomina się w przypadku zadań nie związanych z nagłymi wypadkami, takich jak planowana rutynowa konserwacja. Chociaż może nie być konieczne zbieranie tych samych informacji dla raportu o planowanych emisjach MSS w porównaniu z raportem o nieplanowanych odchyleniach MSS, zawsze lepiej jest prowadzić możliwie najbardziej wszechstronną dokumentację, nawet jeśli jest ona przeznaczona tylko do wewnętrznego śledzenia.
Zapytaj eksperta ERA:
Czy masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące tematu poruszonego w tym artykule? Chcesz uzyskać więcej informacji? Teraz masz szansę zadać pytanie jednemu ze specjalistów ds. środowiska firmy ERA. Proszę zostawić pytanie lub komentarz poniżej, a my upewnimy się, że jeden z naszych naukowców-ekspertów odpowie na nie.
Image Credit: Laughlin Elkind (creative commons)