Raportowanie Zrównoważonego Rozwoju: Suplement GRI dla sektora motoryzacyjnego (część 2)

image

Niniejszy post stanowi drugą część artykułu opublikowanego na początku tygodnia, dotyczącego sposobów wykorzystania suplementu GRI dla sektora motoryzacyjnego w celu poprawy jakości raportowania zrównoważonego rozwoju.

W pierwszej części omówiliśmy siedem metryk zrównoważonego rozwoju GRI, które zostały zmodyfikowane i zaktualizowane specjalnie dla producentów z branży motoryzacyjnej. Jeśli przegapiłeś część pierwszą tej serii lub potrzebujesz odświeżenia, możesz przeczytać ten artykuł tutaj.

W tym artykule omówimy 10 nowych wskaźników zrównoważonego rozwoju, które zostały opracowane przez międzynarodową grupę roboczą GRI ds. przemysłu motoryzacyjnego.

Te wskaźniki zrównoważonego rozwoju odpowiadają na specyficzne potrzeby producentów motoryzacyjnych, o które większość innych sektorów zazwyczaj nie musi się martwić, jeśli chodzi o śledzenie zrównoważonego rozwoju (np. analiza cyklu życia produktu, projektowanie dla recyklingu, oszczędność paliwa i monitorowanie wydajności łańcucha dostaw).

Nowe Wskaźniki Efektywności

Forum motoryzacyjne GRI opracowało 10 nowych wskaźników efektywności zrównoważonego rozwoju, które są unikalne dla przemysłu motoryzacyjnego.

Ogólnie rzecz biorąc, dane wymagane do raportowania nie są skomplikowane, a wskaźniki zrównoważonego rozwoju zawarte w Uzupełnieniu dla sektora motoryzacyjnego są krótkie i zwięzłe. Wszystkie wskaźniki sektora motoryzacyjnego używają identyfikatora A, niezależnie od tego, czy dotyczą aspektów środowiskowych, społecznych czy ekonomicznych.

Wskaźniki zrównoważonego rozwoju społecznego

A1. Określenie godzin pracy w tygodniu i średniej liczby godzin nadliczbowych w produkcji.

A2. Procent pracowników, którzy nie są zarządzani w oparciu o stawki godzinowe, z systemem rekompensat za nadgodziny.

A3. Procent zakładów głównych dostawców pierwszego szczebla, w których działają niezależne organizacje związkowe lub inne działające w dobrej wierze przedstawicielstwa pracowników. Podanie kwoty zakupów od tych dostawców jako procentu całkowitych zakupów.

Wskaźniki zrównoważonego rozwoju produktów

Te wskaźniki zrównoważonego rozwoju odnoszą się do szerokiego zakresu wpływu, jaki Twoje produkty mogą mieć zarówno na środowisko, jak i na tych, którzy ich używają. Obejmuje to aspekty podlegające raportowaniu, takie jak wydajność paliwowa, wpływ na środowisko zewnętrzne i zawartość materiałów.

A4. Liczba sprzedanych pojazdów w podziale na typ, paliwa, technologie układów napędowych i regiony. Należy również załączyć definicję wyjaśniającą kategoryzację różnych typów pojazdów.

A5. Podział, według regionów/krajów, zgodności sprzedanych pojazdów z odpowiednimi istniejącymi i kolejnymi normami emisji.

Ważne jest, aby śledzić różne przepisy dotyczące ochrony środowiska, które mają wpływ na różne rynki. Na przykład, lista substancji zakazanych w krajach azjatyckich różni się znacznie od rynków północnoamerykańskich. GADSL (Global Automotive Declarable Substance List) jest dobrym źródłem informacji dla producentów samochodów stojących przed tym dylematem.

A6. Średnie zużycie paliwa według typu pojazdu w podziale na regiony, w stosownych przypadkach. Typ pojazdu" w przypadku producentów pojazdów użytkowych odnosi się w tym przypadku do "segmentu" pojazdu.

Oszczędność paliwa jest jedną z najbardziej analizowanych metryk zrównoważonego rozwoju, ponieważ ma bezpośredni wpływ na emisję zanieczyszczeń do atmosfery, zadowolenie klientów i marketing społecznie odpowiedzialny. Odnotowano już wiele przypadków zaangażowania się organów regulacyjnych w monitorowanie i karanie producentów samochodów, którzy nie są dokładni w śledzeniu danych objętych tą metryką.

A7. Średnia emisja dwutlenku węgla według typu pojazdu w podziale na regiony, w stosownych przypadkach.

A8. Podział według regionów/krajów zgodności sprzedanych pojazdów z ich odpowiednimi istniejącymi i kolejnymi normami hałasu.

A9. Grupa robocza GRI ds. przemysłu motoryzacyjnego zdecydowała, że raportujący powinni stosować wskaźnik GRI EN34 z wytycznych z 2002 r. w celu uwzględnienia znaczącego wpływu na środowisko transportu wykorzystywanego do celów logistycznych.

A10. Waga pojazdu i procentowy podział materiałów generycznych, nadających się do recyklingu i odnawialnych w najlepiej sprzedającym się pojeździe.

Ta metryka zrównoważonego rozwoju koncentruje się na zarządzaniu końcem cyklu życia produktu i projektowaniu dla recyklingu.

Chociaż przemysł motoryzacyjny nie jest znany z odzyskiwania części ze starszych pojazdów po zakończeniu ich cyklu życia, ważne jest, aby projektować samochody, które można rozebrać w celu poddania ich recyklingowi, a nie pozostawiać na wysypiskach śmieci.

Istnieją również problemy związane z zarządzaniem częściami pojazdów elektrycznych, których cykl życia dobiega końca, ale które nadal można wykorzystać do innych celów.

Najważniejsze wnioski

Suplement dla sektora motoryzacyjnego podkreśla pewne ważne praktyki w zakresie śledzenia zrównoważonego rozwoju, nawet dla producentów spoza branży motoryzacyjnej.

Jedną z kluczowych zasad określonych przez grupę roboczą GRI ds. przemysłu motoryzacyjnego jest to, że zrównoważony rozwój łańcucha dostaw jest kluczem do pomiaru zrównoważonego rozwoju własnej firmy. Na przykład, zapewnienie, że produkt nie zawiera żadnych zakazanych lub toksycznych substancji jest najłatwiejsze do osiągnięcia poprzez wykorzenienie ich u źródła, zanim zostaną sprzedane klientowi.

Innym kluczowym wnioskiem jest znaczenie bycia proaktywnym w badaniach regulacyjnych i gotowości. Nowe wskaźniki zrównoważonego rozwoju GRI, które koncentrują się na zgodności z przepisami, wymagają nie tylko przestrzegania aktualnych przepisów regionalnych, ale również zgodności z przewidywanymi przepisami, które zostaną wprowadzone w najbliższym czasie.

Oznacza to, że należy wiedzieć, jakie przepisy wejdą w życie w ciągu najbliższych kilku lat, zamiast po prostu reagować, gdy zbliża się termin ich wprowadzenia.