Rząd USA nadal zwiększa wysiłki na rzecz zwalczania pracy przymusowej w chińskim Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur (Xinjiang). Izba Reprezentantów USA przegłosowała 4063 głosami ustawę Uyghur Forced Labor Prevention Act, która zablokuje wjazd do USA towarów wyprodukowanych w całości lub w części w Xinjiang i umożliwi nałożenie większych sankcji na osoby odpowiedzialne za łamanie praw człowieka w regionie.
Ustawa znajduje się teraz w Senacie, gdzie, jeśli zostanie przyjęta, będzie czekać na podpis prezydenta, kimkolwiek by on nie był. Biorąc pod uwagę szerokie, dwupartyjne poparcie, jakie ustawa otrzymała w Izbie Reprezentantów, wydaje się prawdopodobne, że przejdzie ona przez Senat i zostanie podpisana przez prezydenta Donalda Trumpa lub nominowanego przez Demokratów wiceprezydenta Joe Bidena. Jeśli ustawa wejdzie w życie, będzie miała znaczący wpływ na biznes, ponieważ prowincja jest głównym źródłem bawełny i innych towarów.
Nie jest to pierwszy środek podjęty przez rząd USA w celu rozwiązania problemu wykorzystywania pracy przymusowej w obozach detencyjnych w regionie. 17 czerwca 2020 r. podpisano ustawę Uyghur Human Rights Policy Act, która wprowadziła sankcje wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za pracę przymusową w regionie oraz stworzyła wymogi sprawozdawcze dla wielu organów rządowych USA. Pomogło to skupić uwagę i zasoby rządu na egzekwowaniu przepisów.
W dniu 1 lipca 2020 r. Departamenty Stanu, Skarbu, Handlu i Bezpieczeństwa Wewnętrznego wydały poradę ostrzegającą firmy przed potencjalnym ryzykiem związanym z pozyskiwaniem towarów z regionu. W doradztwie zalecono firmom stosowanie solidnych zasad należytej staranności w celu ochrony przed ryzykiem utraty reputacji, ekonomicznym, prawnym i innymi zagrożeniami związanymi z pozyskiwaniem towarów z regionu.
Izba Reprezentantów przyjęła również ustawę Uyghur Forced Labor Disclosure Act, która rozszerzyłaby roczne wymogi sprawozdawcze na amerykańskich emitentów papierów wartościowych. W rezultacie wymagałoby to od amerykańskich spółek publicznych wydawania rocznych raportów na temat ich powiązań z Xinjiang, po przyjęciu przez Senat i podpisaniu ustawy.
Egzekwowanie przepisów dotyczących towarów wyprodukowanych przy użyciu pracy przymusowej w Xinjiang jest w toku, a amerykańska służba celna i graniczna (CBP) wydała osiem nakazów wstrzymania zwolnienia (WRO) dla towarów pochodzących z Chin w 2020 r., w porównaniu do jednego w 2019 i 2018 r. odpowiednio. Nakazy te są narzędziem ustawy taryfowej z 1930 r., która zakazuje importu towarów wydobywanych, produkowanych lub wytwarzanych przy użyciu pracy przymusowej.
WRO zatrzymuje towar na granicy, dopóki jego importer nie będzie w stanie wykazać, że przestrzega amerykańskich przepisów celnych lub reeksportuje towar poza USA. W kontekście importu z Chin nie jest jasne, w jaki sposób CBP będzie traktować wyniki audytu, jeśli importer będzie starał się je przedstawić jako dowód, że przedmiotowy towar nie został wyprodukowany przy użyciu pracy przymusowej. Rząd przyznał, że same audyty stron trzecich mogą nie być wiarygodnym źródłem informacji na temat wskaźników nadużyć pracy w Xinjiang i Chinach ze względu na opresyjne warunki. Stanowi to wyzwanie dla firm, które chcą zwolnić przesyłki podlegające WRO poprzez dostarczenie jasnych i przekonujących dowodów.
Ucisk w Xinjiang skłonił inne rządy do wydania wytycznych i ostrzeżeń dla firm, w tym w Wielkiej Brytanii. 16 października brytyjski Komitet ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej wystosował pismo do wiodących firm w ramach dochodzenia w sprawie powszechności pracy przymusowej w Sinkiangu w brytyjskich łańcuchach dostaw. Nastąpiło to po wcześniejszym ogłoszeniu, że brytyjska ustawa o współczesnym niewolnictwie będzie teraz nakładać kary finansowe na firmy nieprzestrzegające przepisów.
Ponadto podpisanie umowy między Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Kanadą (USMCA), która reguluje wolny handel w Ameryce Północnej, zawiera postanowienia dotyczące pracy przymusowej, zobowiązując Kanadę i Meksyk do przestrzegania standardów zgodnych z prawem amerykańskim.
Lista towarów wyprodukowanych przy użyciu pracy dzieci lub pracy przymusowej 2020, opublikowana przez Departament Pracy USA, zidentyfikowała 17 towarów wyprodukowanych przy użyciu pracy przymusowej w Chinach, najwięcej ze wszystkich krajów. Wiele z nich pochodzi z Xinjiang. W raporcie zauważono, że ze względu na strukturę sponsorowaną przez państwo i rozległą cenzurę w kraju, prawdopodobnie produkuje się więcej towarów niż te wymienione w raporcie.
Australijski Instytut Polityki Strategicznej stwierdził, że wiele globalnych marek ma w swoim łańcuchu dostaw towary powiązane z Xinjiang. Takie towary są obecnie narażone na wysokie ryzyko wstrzymania i zbadania, co ostatecznie grozi grzywnami, zakłóceniami ciągłości biznesowej i poważnymi szkodami dla reputacji.
Złożony charakter łańcuchów dostaw utrudnia firmom wykorzenienie pracy przymusowej. Produkt mógł zostać wyprodukowany w Xinjiang za pośrednictwem podmiotu z siedzibą w Xinjiang, fabryki satelitarnej lub wyprodukowany poza prowincją, ale przy użyciu siły roboczej z Xinjiang, z których wszystkie nadal naruszają przepisy dotyczące pracy przymusowej. Ponadto produkt nie musi pochodzić z Xinjiang, aby mógł zostać tam wyprodukowany, ponieważ może być eksportowany z innych regionów lub krajów.
Assent pomaga firmom osiągnąć większą pewność w zakresie zgodności łańcucha dostaw, umożliwiając rozszerzone działania w zakresie należytej staranności w celu skutecznego określenia zakresu łańcuchów dostaw pod kątem ryzyka, w tym narażenia na Xinjiang. Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami już dziś.