Od 29 października 2009 r. wszystkie firmy w Stanach Zjednoczonych muszą raportować swoje roczne emisje gazów cieplarnianych (GHG), zgodnie z nakazem Agencji Ochrony Środowiska. W wielu krajach raportowanie emisji gazów cieplarnianych jest nadal opcjonalne, ale niezależnie od tego, czy jesteś zobowiązany do raportowania emisji gazów cieplarnianych, czy nie, Twoje podejście do raportowania może mieć duży wpływ na wyniki finansowe. Ci, którzy nie raportują lub zadowalają się spełnieniem jedynie minimalnych wymogów raportowania, zostają w tyle na tym coraz bardziej świadomym ekologicznie rynku. Przejrzystość staje się coraz ważniejsza w obliczu rosnącego zaniepokojenia opinii publicznej emisją gazów cieplarnianych. Emisje GHG są aktywnie monitorowane i omawiane przez rządy, organizacje pozarządowe i obywateli. Czy mogą Państwo powiedzieć, że Państwa firma robi wszystko, co w jej mocy, aby skorzystać z raportowania GHG?
Jeśli chodzi o zobowiązania dotyczące raportowania emisji gazów cieplarnianych (GHG), istnieją trzy zakresy emisji, za których raportowanie jesteś odpowiedzialny. Te "zakresy" składają się zarówno z emisji bezpośrednich, jak i pośrednich.
Jeśli przyjrzeć się im bardziej szczegółowo, bezpośrednie emisje (Zakres 1) pochodzą z wytwarzania energii na miejscu oraz ze źródeł mobilnych, takich jak ciężarówki i pojazdy.
Źródła pośrednie (Zakres 2) to emisje generowane przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej poza terenem zakładu, które wytwarzają energię elektryczną zużywaną przez zakład.
Twoja całkowita emisja GHG obejmuje również inne źródła pośrednie, takie jak ciężarówki przewożące produkty za pośrednictwem zewnętrznych przewoźników oraz emisje związane z pracownikami firmy korzystającymi z różnych form transportu. Raportowanie tych emisji z zakresu 3 jest opcjonalne, ale firmy podejmujące inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i tak decydują się na ich raport owanie.
Być może zadajesz sobie pytanie,
"Dlaczego odnoszące sukcesy firmy zdecydowałyby się ujawnić więcej emisji gazów cieplarnianych, niż są do tego zobowiązane?".
Raportowanie GHG jest dla firm okazją do zachowania przejrzystości. Kompletne i dokładne ujawnienie emisji gazów cieplarnianych zapewnia większą przejrzystość dla inwestorów. Umożliwia to podejmowanie lepszych decyzji i pomaga kierować kapitał w stronę firm, które świadomie zajmują się swoim wpływem na zmiany klimatyczne.
Raportowanie emisji gazów cieplarnianych jest dla przedsiębiorstw szansą na przejrzystość. Kompletne i dokładne ujawnianie informacji o emisji gazów cieplarnianych zapewnia inwestorom większą przejrzystość. Umożliwia to podejmowanie lepszych decyzji i pomaga kierować kapitał do firm, które świadomie zajmują się swoim wpływem na zmiany klimatyczne.
Według The Carbon Majors Database, 100 firm na świecie jest odpowiedzialnych za 71% globalnej emisji gazów cieplarnianych, które powodują globalne ocieplenie od 1998 roku. Eksperci twierdzą, że inwestorzy, którzy utrzymują swoje udziały w spółkach zależnych od paliw kopalnych, mogą w końcu zaakceptować większe ryzyko, ponieważ sektor energetyczny wciąż się zmienia. Apple, Facebook, Google i Ikea są liderami w pozyskiwaniu 100% energii ze źródeł odnawialnych. Firmy, które nie dostosują się do zmieniającego się krajobrazu, z pewnością pozostaną w tyle - raportowanie emisji gazów cieplarnianych jest cennym pierwszym krokiem do wykazania, że w dobrej wierze starają się stosować praktyki zrównoważonego rozwoju.
Rynek się zmienia, a ludzie aktywnie poszukują możliwości prowadzenia interesów z firmami, które są wyraźnie bardziej ekologiczne. Młodsi konsumenci są bardziej ekologicznie nastawieni niż kiedykolwiek wcześniej i wkrótce staną się oni Twoim głównym rynkiem. Opcjonalne raportowanie GHG nie tylko daje Twojej firmie lepszy wizerunek, ale również przekłada się na wyższe zyski i lepszy wynik końcowy.
Dokładne raportowanie emisji gazów cieplarnianych zachęca firmę do prowadzenia działalności w sposób jak najbardziej wydajny i poprawy w obszarach, w których nie jest to możliwe. Po uświadomieniu sobie, ile energii zużywamy i jak zarządzamy zasobami, zaczynamy szukać sposobów na obniżenie kosztów operacyjnych, zwiększenie wydajności procesów i wyeliminowanie odpadów. Rozliczanie gazów cieplarnianych pozwala na zarządzanie ryzykiem i identyfikację możliwości. Proces uwzględniania wszystkich emisji gazów cieplarnianych - nawet tych nieobowiązkowych - daje pełny obraz działalności firmy.
Raportowanie emisji gazów cieplarnianych jest jednym z wielu sposobów na uczynienie firmy bardziej zrównoważoną, co oznacza, że jest to lepsza inwestycja długoterminowa. Twoja firma będzie nie tylko postrzegana jako lepsza inwestycja, ale także jako bardziej przejrzysta organizacja, która zachęca do odpowiedzialności. Obie te cechy czynią Twoją firmę bardzo atrakcyjną dla inwestorów i dają Ci przewagę konkurencyjną nad innymi firmami, które ociągają się z rozliczaniem i raportowaniem gazów cieplarnianych. Bycie postrzeganym w ten sposób będzie również długą drogą do uzyskania kredytu z EPA, co nigdy nie jest złą rzeczą.
Zrównoważony rozwój firmy podkreśla, że przedsiębiorstwo podejmuje niezbędne kroki, aby odnieść sukces teraz i w przyszłości. Mierząc swój wpływ na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę, firma jest gotowa i zdolna do działania w sposób proaktywny. Jest to o wiele bardziej korzystne niż reagowanie na nieprzewidziane negatywne sytuacje, ponieważ nie dokonano pomiaru i nie zarządzano potrójną linią przewodnią. Śledzenie wszystkich emisji, nie tylko tych obowiązkowych, jest jednym z najlepszych sposobów, aby zobaczyć, które obszary powodują potencjalny ukryty deficyt.
Badania Pew Research Center opublikowane w kwietniu 2008 r. wykazały, że "ponad 40 firm z listy Fortune 500 w USA ustaliło cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Spośród nich, 11 już je zrealizowało i żadna nie straciła pieniędzy".
Zwiększając wydajność swojej firmy, identyfikując i działając w obszarach ryzyka oraz monitorując każdy etap swojej działalności, będziesz w stanie przejąć całkowitą kontrolę nad swoim biznesem i zaoszczędzić pieniądze.
Aby dowiedzieć się więcej o raportowaniu emisji gazów cieplarnianych oraz o tym, jak Twoja firma może stać się bardziej zrównoważona, lub aby uzyskać więcej informacji na temat sposobu obliczania emisji gazów cieplarnianych, pobierz darmowy eBook firmy ERA Environmental "A guide to Greenhouse Gas Accounting for Business".
Ujawnianie emisji gazów cieplarnianych staje się obecnie normą. Kraje i firmy muszą nie tylko przestrzegać przepisów rządowych dotyczących emisji gazów cieplarnianych, ale również informować udziałowców i społeczeństwo o odpowiedzialności społecznej.