Volkswagen przyciągnął ostatnio wiele uwagi do swojej odpowiedzialnej ekologicznie inicjatywy Think Blue. Program Think Blue odegrał ważną rolę w niedawnym przyznaniu zakładowi produkcyjnemu w Chattanooga nagrody Edison Green Award i certyfikatu LEED.
Think Blue to korporacyjny program zrównoważonego rozwoju, który, po prostu, jest dobrze realizowany.
Przepis VW na sukces nie jest jednak żadną tajemnicą. Chodzi o to, aby wziąć wszystkie elementy programu zrównoważonego rozwoju i upewnić się, że są one prawidłowo realizowane.
Nie ma znaczenia, czy należysz do międzynarodowej sieci zakładów, jak VW, czy jesteś właścicielem małej firmy z zaledwie kilkoma źródłami emisji - Ty również możesz wdrożyć program zrównoważonego rozwoju, który zapewni Ci długoterminowy sukces i natychmiastowe zyski.
Chociaż każda kampania zrównoważonego rozwoju powinna być unikalna dla każdej firmy, upewniając się, że Twój program posiada te sprawdzone elementy, możesz osiągnąć ten sam rodzaj sukcesu.
Więc, jakie dokładnie elementy są wykorzystywane przez VW?
Firma VW wyznaczyła sobie konkretne i wymierne cele , w tym ramy czasowe i terminy. Ogólnie rzecz biorąc, planuje poprawić swoje wyniki w zakresie ochrony środowiska o 25% poprzez zmniejszenie zużycia wody, zwiększenie ilości odnawialnych źródeł energii, zmniejszenie ilości odpadów, zmniejszenie emisji CO2 i zmniejszenie innych emisji do powietrza.
Program Think Blue idzie o krok dalej, opracowując kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), które VW będzie wykorzystywał do ciągłego monitorowania swoich wyników przez cały rok. W ten sposób wyniki w zakresie ochrony środowiska stają się kwestią całoroczną, a nie czymś, na co zwraca się uwagę tylko w czasie raportowania.
Skuteczne korporacyjne programy zrównoważonego rozwoju mają realne i konkretne cele, które można śledzić i mierzyć w ciągu całego roku. Mając takie wymierne cele, o wiele łatwiej będzie określić, które działania pomagają, a które przeszkadzają w osiągnięciu postępu oraz jak najlepiej rozwiązać te problemy.
Mierzenie w ciągu roku umożliwi zajęcie się blokadami zrównoważonego rozwoju w miarę ich pojawiania się, a nie wtedy, gdy już zagrażają one zgodności z przepisami.
Program Think Blue jest komunikowany w całej firmie VW za pośrednictwem różnych kanałów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Komunikacja jest tym, co sprawia, że wszyscy są zaangażowani i świadomi tego, co trzeba zrobić, aby osiągnąć sukces.
Dlatego właśnie Think Blue można znaleźć w wewnętrznych biuletynach i informacjach prasowych VW. Jest to duże narzędzie marketingowe, a także wewnętrzna filozofia biznesowa. Think Blue jest również przekazywany jako część publicznego raportu zrównoważonego rozwoju VW. (Jeśli myślisz o napisaniu własnego raportu zrównoważonego rozwoju, przeczytaj go najpierw).
Istotne jest również to, że o Think Blue rozmawia się na wszystkich poziomach firmy, w tym z mechanikami na hali produkcyjnej, kadrą kierowniczą i ekspertami ds. środowiska. Wszyscy przekazują informacje zwrotne i pomysły, a dla wszystkich jest to najwyższy priorytet.
Dzięki udziałowi kadry kierowniczej, program Think Blue może mieć realny wpływ na działalność operacyjną, a zaangażowanie tych, którzy pracują bezpośrednio oznacza, że plany działania z góry są faktycznie realizowane każdego dnia.
Program Think Blue firmy Volkswagen to coś więcej niż tylko zrównoważony rozwój: integruje on również projekty i komunikaty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Na przykład, Think Blue kładzie nacisk na podnoszenie świadomości społecznej na temat sposobów oszczędzania paliwa, a nawet niedawno rozpoczął konkurs pomysłów dla uczniów szkół średnich, aby stworzyć nowe sposoby oszczędzania wody i energii.
Nawet jeśli te działania niekoniecznie przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju korporacji VW w tradycyjnym sensie, zwiększają one wewnętrzną i zewnętrzną komunikację na temat Think Blue i poszerzają jej zakres.
Jeśli opracowujesz program zrównoważonego rozwoju, skorzystaj z okazji i włącz do niego również działania z zakresu CSR. Ponieważ oba te działania są tak blisko ze sobą powiązane, w wielu przypadkach będziesz wykonywać wiele tych samych czynności, a nawet mierzyć te same KPI.
A ponieważ programy społecznej odpowiedzialności biznesu są zazwyczaj bardziej skierowane do opinii publicznej, generują znacznie więcej szumu PR i dodatkowe przychody ze zwiększonej sprzedaży. Ten rozmach PR może być właśnie tym, co popycha do realizacji trudnych lub bardziej kosztownych planów zrównoważonego rozwoju. Jeśli potraktujesz swoje programy CSR i zrównoważonego rozwoju jako odrębne jednostki, uzyskasz nieobiektywny obraz tego, jak bardzo Twoje wysiłki się opłacają.
Jeśli jednak połączysz te dwa elementy, zobaczysz postęp i zyski na całym świecie.
Oczywiście, Twoje programy zrównoważonego rozwoju i CSR będą unikalne dla Twoich celów i branży, ale jak pokazuje Think Blue, istnieje kilka kluczowych kroków, które mogą sprawić różnicę między standardowym planem zrównoważonego rozwoju a takim, który przyciągnie prawdziwą uwagę: