Oczekuje się, że Brexit, czyli długo odkładane wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (UE), spowoduje znaczące skutki dla sprawozdawczości w zakresie rozporządzenia w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Pełny zakres tych skutków będzie zależał od tego, czy Wielka Brytania i UE mogą osiągnąć porozumienie w sprawie charakteru Brexitu.
Scenariusz no-deal Brexit, w którym Wielka Brytania natychmiast opuszcza jednolity rynek i unię celną UE, oznaczałby, że brytyjskie i unijne agencje regulacyjne działałyby niezależnie od siebie. Komisja Europejska wydała listę kontrolną Brexit Preparedness Checklist dla firm prowadzących działalność w UE, która zawiera dodatkowe informacje na temat tego, czego należy się spodziewać po Brexicie.
Przemysł chemiczny w Wielkiej Brytanii ma reputację lobbingu przeciwko włączeniu nowych substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (SVHC), ponieważ członkowie branży często naciskali na weto wobec ograniczeń dotyczących nowych substancji. Jednak teraz, kiedy Wielka Brytania opuszcza UE, jest prawdopodobne, że liczba SVHC dramatycznie wzrośnie, ponieważ główna grupa lobbingowa nie będzie już członkiem UE.
Wielka Brytania tworzy swoją własną wersję rozporządzenia REACH w oczekiwaniu na brak porozumienia. Brytyjskie rozporządzenie REACH SI (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals Statutory Instrument) ma wejść w życie pierwszego dnia po Brexicie. To skutecznie podwoiłoby ilość pracy dla firm prowadzących działalność w UE i Wielkiej Brytanii, ponieważ musiałyby one zarządzać dwoma silosami danych łańcucha dostaw w celu zapewnienia zgodności z przepisami REACH UE i REACH Wielkiej Brytanii.
Czy jesteś gotowy na zmiany nadchodzące w rozporządzeniu REACH? Dowiedz się w naszym przewodniku, REACH w 2020 roku i później.
Dla firm działających w UE i Wielkiej Brytanii, dobrą wiadomością jest to, że po Brexicie, brytyjscy posiadacze rejestracji REACH UE będą mogli wyodrębnić swoje dane z systemu UE i zarejestrować je w systemie brytyjskim. Minusem jest to, że firmy będą musiały ręcznie wyodrębnić te dane z systemu informatycznego REACH Europejskiej Agencji Chemicznej (ECHA) przed ręcznym zarejestrowaniem nowych wpisów (oznaczonych jako grandfathered records) w systemie brytyjskim. Proces ten będzie musiał być przeprowadzony dla każdej rejestracji ECHA REACH.
Obecny projekt brytyjskiego systemu zakłada dostosowanie do listy kandydackiej substancji ECHA. W momencie uruchomienia, oczekuje się, że firmy produkujące lub importujące do Wielkiej Brytanii będą musiały zarejestrować i zgłosić w ramach brytyjskiego systemu REACH IT. Sprzedaż produktów zarówno w Wielkiej Brytanii i UE oznacza, że zadania te będą musiały być wykonywane dla obu systemów jako oddzielne rejestry.
Początkowy zakres brytyjskiego systemu REACH IT pozwala:
Druga faza rozwoju brytyjskiego systemu informatycznego REACH (przewidywana w ciągu 18 miesięcy od złożenia wniosku o rejestrację substancji) skupi się na obsłudze wniosków o rejestrację, które wymagają szerokiego zakresu danych technicznych. Do zbierania tych danych i raportowania do systemu firmy będą potrzebowały albo lokalnego pracownika z siedzibą w Wielkiej Brytanii do obsługi obowiązków, albo Jedynego Przedstawiciela z siedzibą w Wielkiej Brytanii do wykonywania tych samych zadań.
To znacznie zwiększy ilość czynności sprawozdawczych wymaganych do utrzymania zgodności i dostępu do rynku zarówno w UE, jak i w Wielkiej Brytanii.
Assent Compliance może pomóc usprawnić zarządzanie danymi w łańcuchu dostaw poprzez zarządzanie danymi REACH i SVHC za pomocą przyjaznego dla użytkownika interfejsu, pomagając w utrzymaniu dostępu do rynku wśród zmieniających się przepisów. Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się więcej.