Ustawa o zagranicznych praktykach korupcyjnych (Foreign Corrupt Practices Act, FCPA) zabrania amerykańskim korporacjom i osobom fizycznym przekazywania zagranicznemu rządowi lub urzędnikowi czegokolwiek wartościowego w zamian za korzystne działania, w tym korzyści biznesowe lub konkurencyjne. Zarówno Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC), jak i Departament Sprawiedliwości (DOJ) są odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów ustawy FCPA. W 2019 roku SEC lub DOJ podjęły 47 działań egzekucyjnych, co stanowi trzecią najwyższą liczbę od czasu wejścia w życie ustawy w 1977 roku.
Trendy w egzekwowaniu prawa nadal wskazują, że DOJ i SEC koncentrują się na należytej staranności stron trzecich. W 2020 r. na Goldman Sachs Group Inc. nałożono karę w wysokości 3,3 mld USD za rzekome przekupywanie urzędników w Malezji i Abu Zabi. Była to największa grzywna nałożona do tej pory na mocy ustawy FCPA, przewyższająca wielomiliardową karę nałożoną wcześniej w tym roku na Airbus SE. Wyrok w sprawie Goldman Sachs przeciwko spółce z siedzibą w Nowym Jorku jest również godny uwagi, ponieważ jest to jedyna grzywna wśród 10 największych kar nałożonych na krajową spółkę amerykańską.
Aby zapewnić zgodność z ustawą FCPA, firmy muszą zachować należytą staranność zarówno w odniesieniu do zachowań wewnętrznych, jak i działań stron trzecich w łańcuchu dostaw. Stanford Law School szacuje, że prawie 90 procent spraw FCPA, w których zarzuca się łapówkarstwo, wiąże się z wykorzystaniem pośredników będących osobami trzecimi.
Firmy powinny dołożyć starań, aby upewnić się, jakie ryzyko mogą stwarzać osoby trzecie, badając czerwone flagi, takie jak nieuzasadnione prowizje dla konsultantów, duże rabaty dla dystrybutorów czy bliskie relacje z urzędnikami państwowymi. Prawo jest tak skonstruowane, że firmy, które nie podejmują takich wysiłków, mogą zostać uznane za świadomie ślepe na punkcie przestrzegania przepisów i mogą zostać oskarżone.
W łańcuchu dostaw mogą znajdować się tysiące dostawców lub stron trzecich, co wymaga solidnego programu należytej staranności, aby odpowiednio zidentyfikować i uwzględnić ryzyko, jakie mogą stanowić te strony. DOJ i SEC wspólnie opublikowały przewodnik zawierający szereg zaleceń dotyczących wprowadzania skutecznych programów należytej staranności. Zaproponowały one trzy zasady, które firmy powinny rozważyć przy zarządzaniu relacjami z podmiotami zewnętrznymi w odniesieniu do FCPA:
Postępowania wyjaśniające dotyczące zgodności z przepisami ustawy FCPA mogą trwać miesiącami, a po upublicznieniu wyników mogą prowadzić do utraty reputacji firmy. Aby uniknąć tego ryzyka, firmy zazwyczaj decydują się na zawarcie ugody z organami ścigania. Ponad 90 procent spółek giełdowych, wobec których SEC prowadzi dochodzenia, wybrało tę opcję.
Od 1977 roku zapłacono miliardy dolarów za rozwiązanie problemu naruszeń ustawy FCPA. Firmy mogą zapobiegać naruszeniom ustawy, stosując etyczne praktyki biznesowe i zachowując należytą staranność przy nawiązywaniu relacji biznesowych.
Skuteczność programu należytej staranności może być czynnikiem łagodzącym w przypadku, gdy firma zostanie uznana za nieprzestrzegającą przepisów. Innym czynnikiem, który mogą wziąć pod uwagę organy ścigania, jest to, czy łańcuch dostaw firmy został poinformowany o jej nieetycznych praktykach biznesowych.
Zaangażowanie łańcucha dostaw może być uciążliwym zadaniem, jeśli opiera się na przestarzałych metodach. Jednak platforma do zarządzania danymi łańcucha dostaw może zautomatyzować wiele z zalecanych przez rząd najlepszych praktyk należytej staranności wobec stron trzecich.
Platforma Assent Compliance umożliwia efektywną współpracę z tysiącami dostawców, którą firmy mogą wykorzystać do informowania stron trzecich o nieetycznych praktykach, uzyskiwania od dostawców certyfikatów zgodności, ograniczania ryzyka utraty reputacji związanego z łapówkami od stron trzecich oraz unikania działań egzekucyjnych. Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z naszymi ekspertami.