Łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej: jak złożoność wpływa na zgodność z przepisami

image

Samochody są jednymi z najbardziej złożonych produktów na rynku i mają odpowiednio złożony łańcuch dostaw. Każda z tysięcy części składających się na samochód stanowi ryzyko regulacyjne dla producentów oryginalnego sprzętu (OEM) i dostawców. Aby skutecznie reagować na to ryzyko, firmy z tej branży muszą zająć się swoją złożonością operacyjną, najpierw rozumiejąc wpływ wielu warstw łańcucha dostaw na ryzyko regulacyjne.

Wykres przedstawiający standardowy łańcuch dostaw firmy motoryzacyjnej

Globalny krajobraz regulacyjny

Przemysł motoryzacyjny Producenci z branży motoryzacyjnej sprzedają swoje produkty na całym świecie, w związku z czym podlegają licznym i zróżnicowanym globalnym regulacjom, takim jak rozporządzenie Unii Europejskiej (UE) w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), dyrektywa UE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV) oraz amerykańska ustawa o kontroli substancji toksycznych (TSCA). Przepisy te ustanawiają ograniczenia, restrykcje lub obowiązki dotyczące stosowania niektórych substancji w produkcji samochodów.

Mnogość części w samochodzie wymaga gromadzenia obszernych danych w celu wykazania zgodności ze wszystkimi wymogami prawnymi. Jak zaobserwowano w ubiegłym rokupojedyncza niezgodna część stanowi bardzo realne ryzyko podjęcia działań egzekucyjnych, w tym grzywien i wycofania produktu z rynku. Dodatkowej złożoności dodaje fakt, że otoczenie regulacyjne stale się poszerza i ewoluuje, wymagając od firm bycia na bieżąco ze zmianami i rozumienia ich wpływu. Samochody mogą być zwolnione z przepisów w jednej jurysdykcji, ale nie w innej, co wymaga elastycznego programu zgodności.

Dla branży motoryzacyjnej kwestia złożoności wzrosła, ponieważ w ostatnich latach samochody uległy radykalnym zmianom. Wykorzystanie komponentów elektronicznych jest powszechne, co drastycznie zwiększa złożoność łańcucha dostaw. Obecne przejście na pojazdy elektroniczne i fala technologii autonomicznej jazdy przyspiesza ten trend. Wielu dostawców tych komponentów nie pracowało wcześniej z samochodami i koncentrowało się na równoległych platformach regulacyjnych, takich jak dyrektywa w sprawie ograniczenia stosowania substancji niebezpiecznych (RoHS) i dyrektywa w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE), a nie na przepisach branżowych, takich jak dyrektywa ELV.


Aby dowiedzieć się więcej o skomplikowanym krajobrazie regulacyjnym otaczającym przemysł motoryzacyjny, pobierz nasz eBook, Navigating the Compliance Landscape: Przemysł motoryzacyjny.


Sieci dostawców i standaryzacja

Przepisy wykraczają poza gotowe produkty, a każdy dostawca producenta z branży motoryzacyjnej ma swoje własne obowiązki. Dostawcy Tier One lub Two OEM zazwyczaj wytwarzają złożone produkty, w tym silniki, systemy wyświetlania na desce rozdzielczej i akumulatory samochodowe. Producenci oryginalnego sprzętu i dostawcy wyższego szczebla muszą gromadzić wszystkie dane niezbędne do wykazania zgodności i przekazywać te dane organom regulacyjnym i swoim klientom.

Global Automotive Declarable Substance List (GADSL) została stworzona, aby pomóc producentom i dostawcom lepiej identyfikować substancje i progi oraz usprawnić proces spełniania wymogów regulacyjnych. Wszelkie zebrane dane dotyczące substancji, które stanowią zagrożenie dla firm motoryzacyjnych, muszą zostać sprawdzone w oparciu o tę obszerną listę.

Aby uzyskać raporty dotyczące możliwości ponownego użycia, recyklingu i odzysku (RRR) wymagane do homologacji typu oraz dane wymagane do zapewnienia zgodności z dyrektywą ELV, producenci OEM z branży motoryzacyjnej wprowadzili wymogi dotyczące raportowania danych za pośrednictwem Międzynarodowego Systemu Danych Materiałowych (IMDS) i GADSL. Podczas gdy inne sektory wykorzystują standardy wymiany danych, takie jak IPC-1752A i IPC-1754, aby usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw, IMDS obecnie nie pozwala na wprowadzanie danych za pośrednictwem tych standardów, ponieważ opiera się wyłącznie na ręcznym wprowadzaniu danych lub zastrzeżonym XML w celu wprowadzania danych.

Dostawcy podzespołów elektronicznych w łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej w dużym stopniu polegają na standardowej konwencji raportowania do IMDS, określanej jako Zalecenie 19. Jednak konwencja ta jest obecnie eliminowana i będzie wymagać znacznie większej ilości i bardziej szczegółowych danych do wprowadzenia do IMDS. Okaże się, czy zostanie dodana dodatkowa funkcjonalność, aby pomóc dostawcom w tym przedsięwzięciu, czy też będzie to wymagało wspólnego wysiłku.

Odpowiedzialność społeczna

Kobalt, a także cyna, tantal, wolfram i złoto (3TG) są wydobywane głównie na obszarach dotkniętych konfliktami lub obszarach wysokiego ryzyka (CAHRA) i mogą być sprzedawane przez grupy zbrojne, finansując dalsze niepokoje. Kopalnie te mogą mieć niewielki lub żaden nadzór i zmuszać pracowników do pracy w niebezpiecznych lub niezgodnych z prawem warunkach.

Firmy motoryzacyjne są bezpośrednio powiązane z praktykami wszystkich uczestników łańcucha dostaw, nawet w zakresie wydobycia surowych minerałów. W przełomowym pozwieliczne firmy, w tym liderzy branży technologicznej i motoryzacyjnej, zostały oskarżone o wykorzystywanie pracy dzieci przy wydobyciu kobaltu w Demokratycznej Republice Konga (DRK).

Odnosząc się do tej sprawy, należy zauważyć, że w branży przemysł motoryzacyjny jest jednym z liderów w odpowiedzialnym pozyskiwaniu minerałów, a wiele firm wykracza poza 3TG wymienione w ustawie Dodda-Franka o reformie Wall Street i ochronie konsumentów i włącza kobalt do programów zaopatrzenia. Motoryzacyjni producenci OEM i grupy branżowe, takie jak Automotive Industry Action Group, przewodzą tej zmianie, w wyniku czego dostawcy wykonują więcej działań w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw w celu odpowiedzialnego pozyskiwania minerałów. Branża motoryzacyjna wykracza poza sprawozdawczość na poziomie firmy bardziej niż jakikolwiek inny sektor.

Szerokie zaangażowanie łańcucha dostaw jest wymagane do gromadzenia zgłoszeń ankietowych, takich jak Conflict Minerals Reporting Template (CMRT) od podmiotów wyższego szczebla. Im większy łańcuch dostaw, tym większe obciążenie związane z gromadzeniem danych.

Wdrożenie i wpływ umowy USMCA

W 2020 r. handel w Ameryce Północnej ulegnie radykalnej zmianie, ponieważ umowa między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem i Kanadą (USMCA) zastąpi Północnoamerykański Układ Wolnego Handlu (NAFTA). USMCA ma duży wpływ na sektor motoryzacyjny, a firmy działające w tej branży odczują zmiany w swoich procesach gromadzenia danych i raportowania, ponieważ będą musiały zwracać większą uwagę na kraj pochodzenia materiałów i praktyki pracownicze. Wynika to z nowych zasad zaopatrzenia, które wymagają, aby więcej części było produkowanych w Ameryce Północnej, oraz nowych zasad pracy, które wymagają, aby części były wytwarzane przez pracowników zarabiających co najmniej 16 USD za godzinę.

Jak Assent może pomóc

Platforma zgodności Assent upraszcza zarządzanie danymi wymaganymi do zachowania zgodności z globalnymi przepisami dzięki wiodącej w branży automatyzacji i dedykowanej obsłudze klienta. Firmy zyskują przejrzystość i identyfikowalność łańcucha dostaw, zwiększając świadomość substancji i praktyk w ich łańcuchu dostaw oraz umożliwiając szybkie reagowanie na ryzyko. Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z naszymi ekspertami.